"The brochure museum" er som navnet antyder et marketingsredskab. Det er for eksempel en hjemmeside, hvor man har lagt data om museet og dets udstillinger. Åbningstider, adresse og kørselsvejledning, kommende særudstillinger med mere. Det kunne i princippet også være en applikation til et museum, som således jævnligt blev opdateret med aktuelle informationer.
"The content museum" er en database med oplysninger om eller fra museets samlinger. Det kan være et online arkiv man kan søge i med transskriptioner eller digitaliserede billeder. Et online arkivskab, som brugeren kan gå til fra et andet sted end samlingens rent fysiske placering. Et godt eksempel er de danske kirkebøger, som Statens Arkiver fortsat er ved at lægge online.
"The learning museum" er alt det andet. For eksempel en hjemmeside, man kan komme til fra forskellige steder og på forskellige måder afhængig af alder og baggrundsviden. Man kunne forestille sig, at en sådan hjemmeside eller applikation er med mange links til uddybende forklaringer og baggrundsviden i modsætning til en database med rene arkivalier.
I vores tilfælde kunne man forestille sig, at man så et filmklip fra en given position på Ringen, og mens man gik mod den næste post hentede man løbsprogrammet på PDF, som man kunne bladre i på sin skærm, og finde ud af hvem der ellers kørte den dag. På den måde blander man oplevesen af at komme på "museet" med den direkte adgang til arkivalier - som du frit må bladre i, overstrege og smide ud på forgodtbefindende (for de kan jo hentes igen).
Hent programmet fra Åbningsløbet som PDF, ved at klikke på billedet (17,5 Mb).
Bemærk i øvrigt at næsten alle programmer du finder fra de første år, har revet noget af trykket på forsiden - medmindre ejeren har ladet reklameklistermærket fra Cecil sidde..
Ingen kommentarer:
Send en kommentar